top of page
Writer's pictureMYB

SIC Umum Sambutan Ulang Tahun Jubli Perak Petronas Moto Grand Prix Malaysia 2024

Edisi ke-25 Petronas Moto Grand Prix Malaysia akan kembali menghangatkan Litar Antarabangsa Sepang dari 1 hingga 3 November 2024. Sebagai pusingan ke-20 dalam kalendar MotoGP™, acara ini menjanjikan aksi mendebarkan dan saat yang tidak dapat dilupakan untuk peminat sukan permotoran di seluruh dunia.


Petronas Moto GP 2024
Petronas Moto Grand Prix Malaysia 2024

Litar Antarabangsa Sepang, yang terkenal dengan trek mencabar sepanjang 5.543 km dengan 15 selekoh, sekali lagi akan menjadi tuan rumah kepada pelumba-pelumba terbaik dunia. Dikenali dengan laluan lurus berkelajuan tinggi dan selekoh teknikal, Sepang adalah kegemaran di kalangan pelumba dan peminat. Susun atur unik litar ini, ditambah dengan kepanasan dan kelembapan yang tinggi di Malaysia, menguji had kemampuan pelumba dan jentera mereka.


Majlis sidang media pengumuman acara tersebut berlansung hari ini di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur dan telah dihadiri oleh Timbalan Menteri Belia dan Sukan, YB Tuan Adam Adli Bin Abd Halim bersama Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Azhan Shafriman Hanif,


Acara tahun ini sangat istimewa kerana ia bertepatan dengan sambutan ulang tahun ke-50 Petronas dan tahun ke-75 siri MotoGP. Tahun ini amat penting kerana ia memperingati ulang tahun ke-25 Litar dan penganjuran MotoGP™ Malaysia di Sepang.


Petronas Moto GP 2024
Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Azhan Shafriman Hanif

Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Azhan Shafriman Hanif, menyatakan keterujaannya mengenai festival yang akan datang, berkata, “Kami sangat teruja untuk meraikan kejayaan besar ini dengan barisan acara yang luar biasa di festival itu. Tahun ini amat bermakna kerana kami memperingati 25 tahun sejak PETRONAS SIC dibuka pada tahun 1999. Terima kasih yang tidak terhingga kepada HIFIVE Entertainment kerana menyertai kami sebagai rakan kongsi strategik kami untuk festival ini.”


Azhan Shafriman Hanif seterusnya menambah, “Rakan Jenama kami, PETRONAS, juga menyambut ulang tahun ke-50 tahun ini. Memandangkan musim MotoGP™ 2024 menandakan 75 tahun perlumbaan, acara ini berfungsi sebagai perayaan sebenar perpaduan kita sebagai satu negara, satu komuniti, dan satu keluarga perlumbaan. Kami sangat menantikan ketibaan semua peminat untuk apa yang menjanjikan pengalaman yang tidak dapat dilupakan.”


Petronas Moto GP 2024
Timbalan Menteri Belia dan Sukan, YB Tuan Adam Adli Bin Abd Halim

YB Adam Adli menekankan komitmen kerajaan terhadap sukan permotoran, dengan menyatakan, “MotoGP™ Malaysia melambangkan dedikasi Kerajaan yang telah banyak memberi manfaat kepada komuniti sukan permotoran dan negara kita. PETRONAS SIC telah berjaya menganjurkan 25 acara MotoGP™ Malaysia sejak 1999, mempamerkan keupayaan kami untuk menganjurkan acara bertaraf dunia. Inisiatif ini telah memupuk ekosistem sukan permotoran yang mampan, menjana peluang pekerjaan, meningkatkan pelancongan, dan memperkasakan belia kita melalui program seperti Rakan Litar.”


Grand Prix tahun ini akan menampilkan beberapa nama besar dalam MotoGP™, termasuk juara bertahan Francesco Bagnaia, Enea Bastianini, Marc Marquez, Fabio Quartararo, Maverick Vinales, dan Jack Miller. Selain itu, Juara Dunia Moto2 2023 Pedro Acosta akan membuat penampilan sulung yang dinanti-nantikan dalam kelas utama.


Sementara itu, Pengurus Besar Kanan Komunikasi Strategik PETRONAS, Siti Azlina Abdul Latif, menegaskan, “PETRONAS berbangga menyumbang kepada pertumbuhan dan kejayaan sukan permotoran di Malaysia dan di peringkat global. Penglibatan kami mencerminkan dedikasi kami terhadap pembangunan bakat dan kemajuan teknologi. Kami menjemput semua orang untuk menyertai kami di acara tahun ini sambil kami meraikan kepantasan, inovasi, dan mengejar kecemerlangan tanpa henti."


Petronas Moto GP 2024
Majlis pengumuman Edisi ke-25 Petronas Moto Grand Prix Malaysia berlansung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur. Petronas Moto Grand Prix Malaysia ke-25 bakal berlansung di Litar Antarabangsa Sepang bermula dari 1 hingga 3 November 2024

Di sebalik perlumbaan yang mendebarkan, peminat boleh menikmati pelbagai aktiviti luar trek yang menarik semasa minggu perlumbaan. Karnival Mega MotoGP™ akan menawarkan membeli-belah, hiburan, pengalaman interaktif dan aktiviti mesra keluarga yang menampilkan lebih 100 jenama terkenal. Selain itu, Cabutan Bertuah Mega #MalaysianGP2024 akan menyaksikan tiga pemenang bertuah berjalan kaki dengan motosikal Yamaha dihiasi dengan liveri edisi terhad SIC eksklusif.


Selaras dengan inisiatif Malaysia Madani Kerajaan dan untuk menjadikan sukan lebih mudah diakses, PETRONAS SIC membawa balik Tiket Rahmah yang boleh didapati pada harga RM49.90. Ada juga promosi istimewa diskaun 25%. tersedia sehingga 20 September 2024 sempena sambutan Hari Merdeka.


Di sebalik perlumbaan yang menggembirakan, peminat boleh menikmati pelbagai aktiviti luar trek yang menarik. PETRONAS SIC bermula minggu perlumbaan dengan sesi 'Meet and Greet' menampilkan pelumba MotoGP™ dengan kerjasama PETRONAS. Pada1 November 2024, peminat boleh menikmati aktiviti popular seperti 'Public Pit Lane Walk' dan Sesi Autograf Bersama Penunggang, menawarkan peluang unik untuk mendekati penunggang kegemaran anda.


Pengalaman Jelajah Trek Malam kembali mengikut permintaan ramai pada 1 November 2024. Selain itu, peminat boleh terokai gabungan pelbagai aktiviti membeli-belah, hiburan, interaktif dan mesra keluarga di Karnival Mega MotoGP™ yang menampilkan lebih 100 jenama terkenal.


PETRONAS SIC sekali lagi memulakan Cabutan Bertuah Mega #MalaysianGP2024! Tiga pemenang bertuah akan menerima erima dua (2) motosikal Yamaha LC135 atau satu (1) motosikal Yamaha Y15 yang dihiasi dengan SIC terhad eksklusifedisi livery, bernilai RM26,000. Untuk mendapatkan tiket, orang ramai boleh melayari www.sepangcircuit.com.



Comments


bottom of page