top of page
Writer's pictureMYB

Public Bank Berhad Rancang Ambil Alih Kepentingan Ekuiti dalam LPI Capital Berhad

Public Bank Berhad telah mengumumkan hasratnya untuk mengambil alih 44.15% daripada kepentingan ekuiti dalam LPI Capital Berhad. Langkah strategik ini dijangka akan memperkukuhkan kedudukan Public Bank dalam sektor kewangan dan insurans di Malaysia.


Public Bank Berhad LPI Capital Berhad
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Public Bank, Tan Sri Dato’ Sri Dr. Tay Ah Lek, (kiri) bersama Diona Teh Li Shian pada majlis menandatangani perjanjian jual beli bersyarat dengan Estet Mendiang Tan Sri Dato’ Sri Dr. Teh Hong Piow dan Consolidated Teh Holdings Sdn Bhd yang berlansung pada 10 Oktober 2024

Public Bank telah menandatangani perjanjian jual beli bersyarat dengan Estet Mendiang Tan Sri Dato’ Sri Dr. Teh Hong Piow dan Consolidated Teh Holdings Sdn Bhd pada 10 Oktober 2024. Perjanjian ini melibatkan pengambilalihan 175,896,000 saham biasa dalam LPI dengan jumlah pertimbangan tunai sebanyak RM1.72 bilion.


Estet Mendiang Tan Sri Dato’ Sri Dr. Teh Hong Piow dan Consolidated Teh Holdings Sdn Bhd, yang merupakan pemegang saham utama Public Bank, akan memperkemaskan kedudukan ekuiti mereka dalam syarikat tersebut. Mereka akan terus kekal sebagai pemegang saham utama, memastikan kestabilan dan kesinambungan dalam pengurusan dan operasi Public Bank.


LPI, yang telah beroperasi selama lebih 60 tahun, adalah sebuah syarikat yang disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia dan terlibat dalam penajajaminan insurans am. Dengan 21 cawangan di Malaysia, satu di Singapura, dan operasi di Kemboja, LPI merupakan pemain utama dalam industri insurans am di rantau ini.


Pengambilalihan ini dilihat sebagai satu langkah penting dalam usaha Public Bank untuk memperluaskan pengaruhnya dalam industri kewangan. Dengan memiliki sebahagian besar kepentingan dalam LPI Capital Berhad, Public Bank dijangka dapat menawarkan lebih banyak produk dan perkhidmatan kewangan yang komprehensif kepada pelanggan mereka.



Tan Sri Dato’ Sri Dr. Tay Ah Lek, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Public Bank, menyatakan bahawa pengambilalihan ini adalah peluang strategik untuk mengembangkan segmen insurans am Public Bank. Beliau menambah bahawa langkah ini selari dengan rancangan Kumpulan untuk berkembang melalui pengambilalihan strategik, seperti yang dilakukan dengan Public Bank Securities Vietnam Company Limited baru-baru ini.


Pengambilalihan ini juga dijangka akan memperkukuhkan kedudukan Public Bank dalam pasaran insurans am di Malaysia, dengan memanfaatkan rangkaian lebih daripada 260 cawangan Public Bank di seluruh negara. Selain itu, Public Bank dan LPI akan meneroka peluang untuk membangunkan produk dan perkhidmatan bersepadu baharu bagi memenuhi keperluan kewangan dan insurans pelanggan mereka.


Langkah ini juga mencerminkan komitmen Public Bank untuk terus berkembang dan memberikan nilai tambah kepada pemegang saham mereka. Dengan latar belakang yang kukuh dan rekod prestasi yang cemerlang, Public Bank yakin bahawa pengambilalihan ini akan membawa manfaat jangka panjang kepada syarikat dan semua pihak berkepentingan.


Cadangan pengambilalihan ini tertakluk kepada kelulusan pemegang saham tidak berkepentingan Public Bank pada Mesyuarat Agung Luar Biasa yang akan datang. Jika diluluskan, Public Bank akan diwajibkan untuk membuat tawaran pengambilalihan mandatori bagi kepentingan ekuiti selebihnya dalam LPI yang belum dimiliki oleh Public Bank.



Public Bank telah menerima kelulusan daripada Kementerian Kewangan dan Bank Negara Malaysia bagi cadangan ini, dan pelaksanaan dijangka selesai pada suku pertama tahun 2025. Pengambilalihan ini dijangka akan menyumbang secara positif kepada perolehan Kumpulan Public Bank pada masa hadapan.


Dalam sidang akhbar yang sama, Diona Teh Li Shian, anak perempuan bongsu mendiang Tan Sri Dato’ Sri Dr. Teh Hong Piow, mengumumkan bahawa Estet dan Consolidated Teh Holdings Sdn Bhd berhasrat untuk membuat tawaran terhad bagi penjualan satu bahagian daripada saham Public Bank secara progresif dalam tempoh lima tahun. Langkah ini adalah untuk memastikan Public Bank kekal dalam genggaman mereka yang telah menyumbang kepada pertumbuhan dan kejayaannya.


Dengan pengambilalihan ini, Public Bank berhasrat untuk terus memacu visi mereka ke arah “Model Perbankan Universal” yang menawarkan pelbagai produk dan perkhidmatan kewangan yang komprehensif selain berharap dapat terus mengukuhkan kedudukan mereka sebagai peneraju dalam industri kewangan negara.



Commentaires


bottom of page