top of page
  • Writer's pictureMYB

HARTA Anjur Pameran Fotografi 'Sacred Currents' Karya SC Shekar

HARTA, yang bermaksud HABIB: Action for the Revival of our Traditions and Arts dengan bangganya mempersembahkan pameran fotografi pertamanya, 'Sacred Currents' oleh SC Shekar, salah seorang jurugambar veteran dan pemenang anugerah Malaysia. Pameran ini merupakan satu penghormatan kepada sungai-sungai Malaysia, yang telah memberikan kehidupan dan rezeki untuk generasi yang tidak terkira banyaknya.


'Sacred Currents' oleh SC Shekar
Dari kiri : SC Shekar, Yang Teramat Mulia Tunku Ali Redhauddin ibni Tuanku Muhriz, Tunku Besar Seri Menanti Negeri Sembilan dan Dato' Sri Meer Habib sewaktu majlis perasmian pameran fotografi 'Sacred Currents' oleh SC Shekar yang diadakan di Galeri HARTA, Ampang Kuala Lumpur

Bagi menandakan pelancaran 'Sacred Currents', Yang Teramat Mulia Tunku Ali Redhauddin ibni Tuanku Muhriz, Tunku Besar Seri Menanti Negeri Sembilan, merasmikan pameran itu baru-baru ini. Acara itu dihadiri oleh wakil dari kor diplomatik antarabangsa, tetamu khas, dan media, menekankan kepentingan mesej di sebalik kerja Shekar.


Pameran 'Sacred Currents', dibuka sehingga 2 Jun 2024 di HARTA, menampilkan 30 karya hitam & putih yang ditangkap oleh SC Shekar dari sudut pandang sebuah helikopter. Imej-imej yang menakjubkan ini mempamerkan keindahan dan ekosistem rumit sungai-sungai Malaysia di seluruh Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak.


'Sacred Currents' oleh SC Shekar
Pameran fotografi 'Sacred Currents' oleh SC Shekar berlansung di Galeri HABIB: Action for the Revival of our Traditions and Arts (HARTA) dari 18 Mei sehingga 2 Jun 2024

Pameran ini menonjolkan keseimbangan halus yang dihadapi oleh sungai-sungai ini berikutan cabaran alam sekitar yang dibawa oleh kemajuan moden.


Kisah-kisah di sebalik karya Shekar berfungsi sebagai peringatan pedih tentang keperluan mendesak untuk melindungi sungai kita. Mirsham Meer, Pengarah HARTA, menekankan kepentingan memelihara ekosistem kita untuk generasi akan datang. Arus Suci merakamkan detik-detik sungai Malaysia yang rapuh namun sekejap, menarik perhatian kepada ancaman yang akan berlaku akibat pencemaran dan amalan tidak mampan.


Sacred Currents oleh SC Shekar adalah lebih daripada sekadar pameran fotografi; ia adalah bukti kepada nilai intrinsik sungai-sungai Malaysia dan keperluan mendesak untuk usaha pemuliharaan.


"Melalui imej yang menakjubkan ini, Shekar mendorong kami untuk merenungkan peranan kami dalam melindungi alam sekitar dan menggalakkan kami mengambil langkah proaktif ke arah masa depan yang lebih mampan," jelas Mirsham Meer.



Pameran SC Shekar bukan sekadar perayaan visual sungai-sungai Malaysia; ia adalah seruan untuk bertindak untuk peralihan kolektif ke arah pemuliharaan dan kehidupan mampan. Gambar-gambar itu berfungsi sebagai peringatan yang kuat tentang kesalinghubungan antara manusia dan alam semula jadi, menggesa kita untuk menilai semula hubungan kita dengan alam sekitar.


Sebagai tambahan kepada pameran itu, HARTA akan mengadakan program outreach menjemput sekolah-sekolah di Lembah Klang untuk mengambil bahagian dalam kajian penerokaan sungai-sungai di Malaysia.


Inisiatif ini bertujuan untuk meningkatkan kesedaran, mendidik, dan memberi inspirasi kepada generasi muda untuk menghargai kepentingan memelihara laluan air kita dan memupuk hubungan yang lebih mendalam dengan alam semula jadi.



ความคิดเห็น


bottom of page